Филмови дни ЛУКС 2018: три кинотворби за силни жени в седем града

2018-LUX-FILM-PRIZE-LuxFilmDays_Twitter_1200x675_all_BG

Непосредствено преди края на 2018 година предстоят традиционните прожекции на финалистите за наградата за кино „ЛУКС“ на Европейския парламент, а входът отново е свободен.

„Стикс“, „Другата страна на всичко“ и „Жена на война“ ще бъдат излъчени в Благоевград, Бургас, Варна, Плевен, Пловдив, София и Стара Загора. Организатори са Бюрото на ЕП в България и Международният филмов фестивал София филм фест.

От 30 ноември до 12 декември ще се проведат традиционните „Филмови дни ЛУКС“, по време на които ще бъдат излъчени трите филма финалисти за наградата за кино „ЛУКС“ на Европейския парламент. Българската публика за поредна година ще има възможността да види три вълнуващи продукции, които попадат в сърцето на европейския обществен дебат и помагат за отбелязването на универсалния обхват на европейските ценности.

Входът за всички прожекции е свободен. За да запазят места, зрителите ще могат да вземат до 2 безплатни билета предварително. В деня на събитието ще бъдат допускани зрители до изчерпване на местата. Повече информация ще намерите на уеб-страниците на Бюрото на Европейския парламент,Международния София филм фест и в профила на Бюрото на ЕП във Фейсбук.

Филмите финалисти за наградата „ЛУКС“ бяха представени на пресконференция на 24 юли в Рим. Това, което обединява селектираните творби, е присъствието на силни женски образи в тях. За носител на наградата „ЛУКС“ на специална церемония на 14 ноември в Страсбург бе обявен „Жена на война“ на исландския режисьор Бенедикт Ерлингсон. Ето къде и кога може да бъдат гледани филмите в България:

„СТИКС“ (STYX)
Режисьор: Волфганг Фишер (Германия, Австрия)

Рике, лекарка от Европа в средата на 30-те си години, въплъщава типичния западен модел за щастие и успех. По време на така необходимата ѝ почивка в Гибралтар тя осъществява дългогодишната си мечта и се отправя сама на морска обиколка с лодка. В открито море обаче мечтаната ваканция бързо се превръща в кошмар, когато след буря Рике се озовава до потъваща лодка с бежанци. С филма си Волфганг Фишер създава клаустрофобична атмосфера в открити води, където някои плават свободно, докато други потъват, „…документална действителност, която същевременно функционира като алегория за двойствения подход на Запада към бежанската криза“ (Hollywood reporter).

София – 30 ноември, 19.00 часа, Дом на киното
Благоевград – 3 декември, 19.00 часа, Кино Cinemax
Стара Загора – 11 декември, 19.00 часа, Кино АРЕНА Парк Мол

„ДРУГАТА СТРАНА НА ВСИЧКО“ (Druga strana svega)
Режисьор: Мила Турайлич (Сърбия, Франция, Катар)

Заключена врата на стая в белградски апартамент разделя едно семейство от неговото минало в продължение на повече от 70 години. Хрониката на живота на това семейство се превръща в болезнен портрет на гражданския правозащитник в смутно време, като поставя въпроса относно отговорността на всяко поколение да се бори за своето бъдеще. Красив документален филм, който не само поглежда между стените на апартамент в Белград, но също търси обяснение за историята на цяла една държава и общество в битката им с национализма и борбата им за демокрация. Филмът е „… многопластово произведение на изключително прецизен и отдаден кинорежисьор, който перфектно балансира факти, идеи и емоции и притежава необикновено чувство за динамика, като дори успява да извае моменти на чиста поезия“ (Cineuropa).

София – 1 декември, 19.00 часа, Дом на киното
След края на прожекцията ще се проведе дискусия с филмови критици и евродепутати от Комисията по култура и образование в ЕП.
Варна – 4 декември, 19.00 часа, Фестивален и конгресен център
Пловдив – 10 декември, 18.30 ч., Лъки – Дом на киното

„ЖЕНА НА ВОЙНА“ (Kona fer í stríð)
Режисьор: Бенедикт Ерлингсон (Исландия, Франция, Украйна)

Хала е независима 50-годишна жена, която под прикритието на спокойното ежедневие води двойствен живот като страстна защитничка на околната среда. Хала еднолично е обявила война на местната алуминиева промишленост. Действията ѝ стават все по-смели, от дребен вандализъм до откровен промишлен саботаж, и тя успява да прекъсне преговорите, водени от исландското правителство за изграждане на нова топилна пещ за алуминий в планинския регион. Хала планира най-голямата си и смела операция до момента, когато получава неочаквано писмо, което променя всичко. С втория си пълнометражен филм Бенедикт Ерлингсон изследва първичната връзка между човека и природата в един все по-глобализиращ се и индустриализиран свят. Ерлингсон „разказва модерна приказка за Давид от женски пол, който се бори срещу Голиат, въплътен от правителството и промишлеността на нейната държава“ (Hollywood Reporter).

София – 2 декември, 19.00 часа, Дом на киното
Плевен – 5 декември, 19.00 часа, Кино АРЕНА Панорама Мол
Бургас – 12 декември, 19.00 часа, Cinema City Мол Галерия

Наградата ЛУКС на Европейския парламент

Европейската филмова награда ЛУКС има за цел да популяризира многообразието и богатството на европейското кино, както и да насърчава европейски кинопродукции, разкриващи обществените проблеми и душевността на европейците, техния живот, убеждения и съмнения, тяхното търсене на идентичност.

Всяка година Европейският парламент организира филмови дни ЛУКС, които представят финалистите в конкурсната програма. Всяка година филмите се избират от жури, съставено от представители на филмовата индустрия. Трите финалиста са резултат от техния избор. Филмът, който печели наградата, се избира от членовете на Европейския парламент.

Специална награда на публиката

Приканваме публиката също така да гласува за предпочитания от трите филма на www.luxprize.eu или на Фейсбук страницата на наградата „ЛУКС“.

Резултатите от гласуването на публиката се обявяват по време на Международния филмов фестивал в Карлови Вари. Избира се на случаен принцип един от гласувалите, който получава покана да присъства на фестивала. Обявяването на Специалната награда на публиката символично закрива наградата „ЛУКС“ за предходната година и открива сцената за новата, като се посочват 10-те филма от официалната селекция.

LUX Film Prize trophy

Comments

comments