Със съвременните баби става да пиеш кафе, да им обясниш как да свържат декодера с телевизора, да ги зарибиш за нов тарифен план, представят ги като майката на моята майка. Сещаме се за тях и от репликата „Кажи баба тенкю“. Бабата обаче може и да е най-бабешката за най-добрия внук в целия свят. Тя може и да е най-досадната баба на света и все да мърмори, че не си сменяме чорапите, че не бива да се бием с Ласе Янсон и разни такива неща, а може и да се катери по дърветата.
Каква е днешната баба през погледа на психиатъра разказа Владимир Бостандижев. Съвременната баба е млада, активна, креативна. Тя работи и е на „ти“ с модерните технологиите. Представата ни вече е за красива жена, която е в разцвета на силите си, с възможности за личен живот, разказа психиатърът. Новата баба се радва на успешна кариера и семейство и ако може да е в помощ на младите, тя го прави, съчетавайки традициите от миналото с модерното.
Всъщност бабата е млад човек, а думата баба в нашия език все още се свързва с понятието стар, възрастен човек, който няма друга работа, освен да е в помощ на младото семейство, коментира Владимир Бостандижев. Обикновено модерните баби са работещи и трудно могат да посветят цялото си време на отглеждането на внуците, но пък и отглеждането на децата се промени и улесни, отбеляза психиатърът. Далечен е споменът за бабите с черни забрадки, изцяло отдадени на грижи за бита, които нямат друга работа освен земеделието и стопанството.
Ако да си майка е нещо естествено, то да си баба е мисия – да предаваш историческата памет и традиции, смята психиатърът. И днешната баба пак чете детски книжки, но от електронен четец. Тя не забравя за себе си, държи на личното си пространство. Затова да се надяваме, че поне чете на глас, коментира Бостанджиев. Съвременните баби обичат да карат колела, да тичат с внуците и да бъдат сред природата.
Променената баба не ощетява модерните внучета, смята Бостанджиев. Това е така, защото се усъвършенства комуникацията – животът става по-атрактивен, намесват се медиите и пъстротата на играчките. Това крие и своите рискове – да не се прекалява с фокусирането на децата само към виртуалното. Все по-рядко са конфликтите между бабите и младите родители. Традиционните ритуални взаимоотношения между снаха и свекърва вече не са толкова консервативни, защото и двете страни са много по-гъвкави.
Нуждата от баба в българското семейство едва ли ще изчезне. Тя не би могла да бъде заменена с технологичната си двойница. Напротив, цифровизирането ни тласка към истинското общуване, смята психиатърът.
Източник: БТА