Нов предмет – „Компютърно моделиране“ – въвежда Министерството на образованието и науката в III клас от учебната 2018/2019 година. Програмите – както за трети клас, така и за четвърти, в който предметът влиза от есента на 2019 г., вече са готови и публикувани на сайта на институцията.
Включването на предмета в програмата бе предвидено в Национална програма „Цифрова България 2025“, където крайният срок за въвеждането му беше учебната 2021/2022 г.
В трети клас учениците ще се учат да работят с дигитални устройства, с файлове, ще създават анимирани проекти с използване на алгоритми с условия и повторения чрез визуална среда за блоково програмиране. За да усвоят материала, децата ще правят албуми с блокове и пъзели, лесни за ръчно управление роботизирани устройства.
Теми в трети клас са 7: „Дигитални устройства“, „Управление на дигитална идентичност“, „Конструиране на последователни действия“, „Конструиране на повтарящи се действия“, „Визуална среда за програмиране“, „Работа с текст и звук във визуална среда“ и „В света на анимацията“.
Още във втората тема децата ще бъдат учени какви са заплахите в дигиталната среда и как да реагират. Те ще знаят, например, че не трябва да дават лична информация. В шестата пък ще бъде научен как да задава последователност на звуци, които да изпълнява виртуалният му герой. Тук ще бъде мястото детето да научи местоположението на българските и латинските букви на клавиатурата, както и да задава текст за субтитри. Децата ще се учат и как да синхронизират движенията и разговорите на повече от един герой, пише офнюз. В рамките на последната тема детето ще усвои необходимите знания и умения, за да създаде кратка анимация във виртуална среда.
В четвърти клас основните теми са шест, всяка от които, също като в предишния клас, има подтеми. В рамките на тема №1 – „Информация“ – четвъртокласниците ще се научат да разпознават и сравняват мерните единици за големината на файловете, ще научат, че има авторски права, както и че не всяка информация във виртуалното пространство е достоверна.
И в четвърти клас, във втората тема – „Дигитална идентичност“ – ще им бъде напомнено да не предоставят личните си данни, както и какви са основните заплахи в интернет.
Надграждане на наученото в трети клас ще има и по останалите теми, например да управлява движението на героите (изчакване, забавяне или ускоряване); ще може да променя външния вид на героя си, за да направи анимацията реалистична.
Третата тема е „Конструиране на разклонени алгоритми“, четвъртата – „Работа във визуална среда“, а петата – „Управление на програмируеми устройства“. Последната, шеста, тема е „Създаване на образователни игри“, в която учениците ще трябва да изработят собствени игри, като подберат героите, костюмите и сцената, зададат правилата на играта и използват променливи за отчитане на резултата. Втората подтема е „Работа по проект“, където учениците могат да изберат да изработят тест, комикс, пъзел, игра, калкулатор.