Зоо и биоподобие при дрехите

Съществуват цели колекции от облекла с тематична подчиненост на определени зооформи. Като напр. пеперуди, скакалци, жаби, мравки, риби, птици и т. н. Тези тематични колекции дават големи възможности за творческа свобода и разгръщане на въображението и фантазията на проектанта. Най-често това проектиране се основава на непряка аналогия, като се търсят по-далечни връзки на подобие. Като художествено средство се използва хиперболизацията, извършват се целенасочени акценти на определени детайли от облеклото и обектите, смесват се някои съществени моменти от характеристиките на няколко близки природни обекти в едно цяло. Например шарката, цветовата гама, конфигурацията на петната на два, три или повече природни обекта, се обединява в една композиция, за да се подберат най-типичните, съществени моменти и се заложат в облеклото, преувеличават се или се намаляват размерите, деформира се конфигурацията, скъсява се или се издължава формата, пропорциите и т. н. При това отскачането от натурния обект може да достигне до много голяма обобщеност на образа, а емоционалното въздействие на новото решение да се основава на типизацията на образа – символ, знак, емблема. На същата основа се изграждат и тематичните колекции по подобие на биообекти (растения, треви, дървета, гъби, мъхове, корали и др. ). В технологично отношение в повечето случаи това са дрехи с нетрадиционна, уникална обработка на материалите, но и при традиционните художествено – приложни техники е възможно да се получи висок художествен ефект, стига те да са използвани целесъобразно. В този вид проектиране, за провокиране на асоциативното мислене и фантазия могат да се използват ефектите на контрастното изграждане на формите, прилагането на разнообразни по фактура, цвят, блясък и др. характеристики материали, да се включат в дрехата атрактивни елементи, да се  създаде елемент на изненада, забава, да се използват трансформиращи се детайли, които да променят силуетната линия и ефекта от емоционалното възприятие на дрехата. Така например един и същи елемент от дрехата да се включва в ансамбъла ту като шал, ту като елемент, удължаващ дължината на полата, ту като наметало, като колан и т. н. Особено богати възможности за реализация на авангардно облекло се предоставя при извършване на акценти върху структурно-морфологичната характеристика на природните форми. Тези елементи могат да се пренасят творчески не само в конструкцията на облеклото, но и в нейната декорация, в допълненията и аксесоарите. Пластичното решение на много природни форми носи в себе си неповторимо богатство (тактичност, пропорционалност, икономичност и рационалност, здравина, голяма свобода на движенията, отвореност на структурата и др.), които успешно могат да се взаимодействат и прилагат към облеклото на съвременния човек.

Comments

comments