„Смъртта“ на Рилските езера и как туристи, Дъновисти и танцуващи ги превръщат в Седемте блата

Untitled

 

Сериозна е опасността Рилските езера да изчезнат, ако продължи да се увеличава присъствието на недобросъвестни хора край тях, смятат еколози, чиито изказвания са провокирани от нашумелия и получил широк обществен отзвук проблем с танцуването с народни носии в езерото Близнака. 

Image_7007611_308_0 (1)

снимка: Асен Великов

Езерата се заблатяват, екосистемата им е крехка, допълват още екпертите, затова е изключително важно хората да ограничат всякакъв контакт с водата им. Влизането на танцьорите в Близнака е било по тяхна самоинициатива, което ще донесе на организаторите глоба до 10 000 лева.

И ако проблемът възникна преди седмица, то след по-малко от толкова, точно на 19 август, за 89-та поредна година, хиляди последователи на Петър Дънов от цял свят ще се съберат край Седемте рилски езера, за да посрещат своята Слънчева Нова година. По време на събитието се четат духовни беседи, пеят се химни и песни, произнасят се молитви, а последователите на Бялото братство взимат участие в танца паневритмия, създаден на философска основа от Петър Дънов. 

Ежегодно обаче изграждането на лагера на дъновистите започва още около 20 юли, почти месец преди Слънчевата нова година на 19 август. Хилядите последователи живеят в планината, като ежегодно изграждат стана си при Рибното езеро всяко лято от 1929 година. Самият лагер е върху 1 декар и 100 кв.м, като максималният брой на палатките не трябва да надвишава 300. Според Плана за управление на НП „Рила“ не се разрешава използването на допълнителни терени за лагеруване.

Лагерът на дъновистите се управлява от комендант, спазва се установен през годините вътрешен ред, кухнята, местата за миене и др. Лагеруващите би трябвало да използват тоалетните на хижата и временни, разположени в района на лагера, а с питейна вода да се снабдяват от извор в близост до южния бряг на Рибното езеро.
И до тук всичко изглежда съвсем наред – регламентиран ред, спазване на установените правила и прочее. Обаче – влизайки в сайта на община Сапарева баня, в рекламната част с Рилските езера и Бялото братство, първата снимка, която всеки посетител вижда, е …двама души в езерото. Напълно законно и няма глоба, нали?
saparevabanya
снимка: община Сапарева баня
И проблемите не свършват тук. Редовни посетители на Рилските езера, сред които е благоевградчанинът Георги споделят, че в тъмните часове на деня, езерата се превръщат в „легени за подмиване“. Дупничанинът Христо А. пък споделя, че според него е безумие палатките да са разположени в циркуса, както и да се изгражда затворен навес, ползван за кухня от дъновистите. По думите на свидетели на техните ритуали, по време на престоя си не всички последователи на окултното учение на Дънов спазват .
„Това е един природосъобразен начин на живот, на любов към природата и опазването й чиста“- така последователи на Бялото братство определят учението си. Любопитен е обаче начинът, по който го показват. Пребиваването в продължение на месец в  стъпаловидния циркус на Седемте езера, независимо при какви мерки и установен ред се осъществява, само по себе си вреди на природата. Самото човешко присъствие в циркуса е достатъчно, за да заблати езерата и да разруши и бездруго крехката им екосистема.
Реакцията на граждани, природозащитници, еколози и биолози спрямо танцуващите в Близнака е напълно оправдана, оправдано е и налагането на административна санкция от страна на НП „Рила“. Оправдано ли е обаче ежегодното пребиваване на стотици хора от света в циркуса за по месец и до колко строгите мерки, взети от управата на Парка, биха били достатъчни, за да не допринесе същото това пребиваване за „смъртта“ на Седемте езера? И тук стои въпросът – искаме ли един ден децата ни и техните деца да могат да видят езерата с очите си, или ще разчитаме на собствените си спомени, за да им го разкажем?

Comments

comments